Geschiedenis
Na de Sint-Elisabethsvloed van 1421 verzandde de monding van de maas steeds verder. Het gebied Hoek van Holland is ontstaan als zandplaat in deze monding. Honderden jaren later, tussen 1866 en 1868, werd de welbekende ‘Nieuwe Waterweg’ gegraven. Dit resulteerde in het feit dat er veel arbeiders en hoger personeel van Rijkswaterstaat in dit gebied gingen wonen. Familie en vrienden konden voortaan hun brieven sturen naar een nieuw adres en een nieuwe postcode.
De Hoekenezen waren trots op hun nederzetting en probeerden tevergeefs hun plaats om te vormen tot een zelfstandige gemeente. Tot spijt van alle Hoekenezen werd op 1 januari 1914 de Hoek bij Rotterdam gevoegd. Na de periode van de Eerste Wereldoorlog begon het dorp zicht tot badplaats te ontwikkelen. Hierdoor wordt Hoek van Holland tot op de dag van vandaag ‘Rotterdam aan zee’ genoemd. Het ‘Pantserfort aan den Hoek van Holland’ werd tussen 1881 en 1889 gebouwd om de Maasmond te beschermen, maar heeft vooral in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld. Op 13 mei 1940 hield het kabinet hier namelijk de laatste kabinetsvergadering, voordat de regering naar Engeland vertrok. Vanaf dit fort is ook Koningin Wilhelmina per oorlogsschip naar Harwich in Engeland gevaren.
Strand
Hoek van Holland wordt niet voor niets ‘Rotterdam aan zee’ genoemd. Het gebied heeft een strand van ongeveer 250 meter breed en zeker 3,5 kilometer lang. Het iets zuidelijker gelegen ‘Slag Rechtestraat’, wordt gebruikt voor zowel het varen met surfplanken evenals het varen met catamarans en zeil- en motorboten. Voor veel watersportfanaten is dit de hemel op aarde. Tussen het strand en de oude Strandboulevard ligt de Van Dixhoorndriehoek. Dit gebied is een groot, vrij toegankelijk duingebied met fiets- en wandelpaden. Op het strand zijn wel 180 strandhuisjes te vinden. Vanaf 2007 zijn de Hoekenezen bezig om hun mooie badplaats aantrekkelijker en meer uitnodigend te maken voor toeristen.
Haven
Hoek van Holland beschikt over een eigen haven, de Berghaven. Hoewel van beperkte omvang, is het dorp en haar haven internationaal bekend. Dit heeft vooral te maken met de veerdienst naar Engeland, die sinds 1893 passagiers en vracht vervoerd naar onder meer Harwich en Killingholme. De veerdienst ‘Stena Line’ had vroeger zijn eigen radiostation, Ferry FM genaamd. Dit station was alleen in Hoek van Holland te ontvangen en werd zeer gewaardeerd door de wachtende passagiers. Helaas moest het station vanwege de hoge kosten hun uitzendingen per 1 augustus 2007 stoppen. Om deze haven en daarbij het hele Zuid-Hollandse rivierengebied tegen extreem hoge waterstanden op zee te beschermen, is in 1997 de Maeslantkering in gebruik genomen. Dit is het laatste deel van de Deltawerken.